Come on form five, you can do it, more than, more than, you can do it, weella weella wella wella wello, we are the best, the very very best, come on let's do it, tingkatan lima, 2010, woo... ALLAHUAKBAR!! Yusho wa dare? Oretachi! Yusho wa dare? Oretachi! Yusho wa dare? Oretachi! Oretachi wa? Form Five! Oretachi wa? Form Five! Oretachi wa? Form Five! Takbir! ALLAHUAKBAR!

Saturday, May 17, 2008

Quran Menjawab Pertanyaan Manusia

Sebenarnya ana ada dpt artikel pasal ni daripada seseorg yg ana pun x tau lah siapa..ana juz nak kongsi2 ngn antum sume.. so, renung2kanlah..

Manusia bertanya: Kenapa aku diuji?
Qur'an menjawab : Apakah manusia itu mengira bahawa meraka dibiarkan (saja) mengatakan;"kami telah beriman",sedang mereka tidak diuji lagi? (al-ankabuut:2) Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.(al-ankabuut:3)

Manusia bertanya: Kenapa aku tidak diuji saja dengan hal-hal yg baik?
Qur'an menjawab : ........,boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui.(al-baqarah:126)

Manusia bertanya: Kenapa aku diberi ujian seberat ini??
Qur'an menjawab : Allah tidak membebani seseorang melaikan sesuai dengan kesanggupannya.......... (al-baqarah:286)

Manusia bertanya: Bolehkah aku frustasi?
Qur'an menjawab : Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang-orang yang beriman (ali imraan:139)

Manusia bertanya: Bolehkah aku berputus asa?
Qur'an menjawab : .....dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.(yusuf:87)

Manusia bertanya: Bagaimana cara menghadapi ujian hidup ini?
Qur'an menjawab : Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesbaranmu dan tetaplah bersiap sedia (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung (ali imraan:200) Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu.Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu'(al-baqarah:45)

Manusia bertanya: Bagaimanakah menguatkan hatiku?
Qur'an menjawab : ..cukuplah Allah bagiku; tiada Tuhan selain Dia.Hanya kepadaNya aku bertawakkal.... (at-taubah:129)

Manusia bertanya: Apa yang kudapat dari semua ujian ini?
Qur'an menjawab : Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min,diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka... (at taubah:111)

No comments: