Come on form five, you can do it, more than, more than, you can do it, weella weella wella wella wello, we are the best, the very very best, come on let's do it, tingkatan lima, 2010, woo... ALLAHUAKBAR!! Yusho wa dare? Oretachi! Yusho wa dare? Oretachi! Yusho wa dare? Oretachi! Oretachi wa? Form Five! Oretachi wa? Form Five! Oretachi wa? Form Five! Takbir! ALLAHUAKBAR!

Monday, December 8, 2008

cerita tajwid.

Assalamualaikum.
di sini ana ade 1 cerita.
semua dah tahu kan yg kami pelajar tahfiz baru je tamat kem tahfiz yg berjalan selama 3 minggu itu. secara peribadi , ana pada awalnya mmg xnk pegi sbb malas sgt! well , 3 minggu tuh. mmg 1 tempoh yg lama. tp hakikatnya , bile melaluinya , xterasa pon lamanye tempoh tu. so , what is my point actuallyy??


cmnih , kat kem tahfiz , kami bukan hanya menghafal. tp kami juga disua dgn bengkel tajwid. kami dipimpin oleh Ustaz Aqib anak Ustazah Arfah. sape kenal? ok xpe. abaikan! ape yg ana nk tekankan di sini , bile dah belajar tajwid yg merangkumi makhraj huruf dan sifat2 huruf , ana baru sedar yg byk sgt2 kesalahan sebutan huruf AlQuran. sbnrnye , bile kite salah sebut huruf2 , maksud sebenar ayat2 dlm AlQuran juga akan turut menyimpang. senang kata , klu huruf2 tu kite tukarkan bunyi yg jauh mencapah drpd bunyi asalnya , seolah2 kita telah menukar perkataan dlm AlQuran tu. Na'uzubillah.

makhraj huruf. tmpat kluar huruf. yg ni senang sket. best belajar yg ni.

Jadi , ana menggesa kita semua agar perbaiki bacaan Quran kita. Ana cukup terasa dgn kata2 ustaz tu yang mengatakan bahawa realiti pelajar kita hanya mengejar bilangan mukasurat yg dihafal. tp mengabaikan tajwid ketika membacanya. sbb ana pon mcm tu. asyik nk tambah mukasurat hafalan baru tp tajwid? tunggang langgang. rase berdosa sgt2. klu antum semua nk cek bacaan tajwid antum , cuba antum baca surah Al-fatihah. sbnrnye kan , surah Al-fatihah tu pon hakikatnya ramai yg salah baca. bkn salah baca ayat , tp salah bunyikan makhraj huruf. Ingat! jgn remehkan aspek tajwid ini!

selama ni , ana bace Quran mcm masyi (lancar) je. tp sbnrnye byk salah. 1 cerita nk ana kongsi di sini. mase bengkel tajwid bersama ustaz tu , ana disuruh membaca ayat pertama Juz 2. (sayaqulussufahaa') know what? ana salah di 5 tempat. padahal ana bace mcm ana bace klu murajaah biase laa. rupe2nye byk salah. mmg kesal sgt2 dgn diri sendiri. xtau laa byk salah sbb nervous kene bace kt microphone ke ape ke. tp mmg byk salah!

sifat2 huruf. yg ni complicated sket. tp ok je :)


serabut x? byk bnde kene igt. eheh.

jadi kwan2 , mari kita perbaiki bacaan kita semua. alangkah ana bace 2 ayat pertama surah Al-Baqarah di bwah selaan Ustaz Mat Isa pon ade salah , apatah lg bacaan ** juzuk yg telah ana hafal. sgt2 sedih. mari kita sama2 belajar tajwid dan ana sarankan , antum boleh talaqqi dgn mana2 ustaz utk perbaiki bacaan tajwid. sgt2 berguna! dan , belajar tajwid xboring sbnrnye. bergantung kpd kite samada mahu belajar atau x.

cara melatih makhraj dan sifat huruf yg amat efektif!

kesimpulannya , tajwid merupakan elemen yg AMAT penting dlm AQuran. tujuan knape diturunkan hukum tajwid bak kate ustaz aqib ialah utk memperindahkan bacaan AlQuran yg balaghahnya telah sedia indah. Jadi , klu kite salah tajwid , maka keindahan AlQuran itu turut akan tercemar. got it?
hanya mahu menyampaikan apa yg ana dpt di kem tahfiz. moga sama2 bermanfaat.


till then ,
Nads168


take care.
salam.

No comments: