Come on form five, you can do it, more than, more than, you can do it, weella weella wella wella wello, we are the best, the very very best, come on let's do it, tingkatan lima, 2010, woo... ALLAHUAKBAR!! Yusho wa dare? Oretachi! Yusho wa dare? Oretachi! Yusho wa dare? Oretachi! Oretachi wa? Form Five! Oretachi wa? Form Five! Oretachi wa? Form Five! Takbir! ALLAHUAKBAR!

Friday, December 19, 2008

Penggunaan "A'kum", "semekom", "bye" tak boleh!

Salam.

Sebagai renungan kepada sape2 yg slalu menggunakan perkataan2 tersebut...

perkataan 'BYE' adalah jarum sulit kristian yg brmaksud dbwh naungan pope(paderi).Dan jgn gnakn "A'KUM" krn ia brmksud "BINATANG" dlm bhs ibrani(yahudi),semekom brmksud "CELAKA AWAK".Atau apa2 la..melainkn assalamua'laikum.Gunakn "SALAM" wlaupon utk singkatan assalamua'laikum.Sma2lah kta btulkn diri dr dosa yg tdk dsengajakan.

Ana rasa lebih elok menggunakan salam yang panjang kerana ia merupakan satu doa, dan tidak salah menggunakan singkatan. So, kalau ana/antum tergune perkataan2 dengan sengaja atau tak, harap2 dapat perbaiki kekurangan ini.

Jazakallah.

17 comments:

Anonymous said...

assalmu'alaikum warahmatullah..
ana tengah search benda lain tahu2 terbuka blog ni pulak..
cuma nak komen macam mana antum boleh yakin yang perkara ni betul sedangkan antum pun dengar daripda orang lain jugak.. tak kira seratus atau sejuta orang cakap pun kita masih tidak boleh yakin sesuatu tu betul.
contohnya ana: ana yakin tak betul sebab tiada satu pun yang membawa bukti selain "cakap-cakap orang".
dan kedua, apabila kita buka kamus bahasa mereka, didapati perkataan akum atau samekom tidak pun ada yang membawa maksud sedemikian.. inilah bukti yang setakat ini lebih kuat daripada bukti "cakap-cakap orang yang berbilangan banyak"
ketiga, penggunaan perkataan itu sudah menjadi kebiasaan pengguna chat, oleh itu semua bersepakat yang ianya merupakan singkatan lafaz salam yang panjang.
kesimpulannya, lebih intelek jika antum menukar artikel ini kepada "lebih elok menggunakan salam yang panjang kerana ia merupakan satu doa, dan tidak salah menggunakan singkatan."
terima kasih dan mohon maaf.
hamba Allah yang hina,
assalamu'alaikum warahmatullah

Anonymous said...

Betul apa yang dicakap oleh Anonymus itu. Kita kena siasat dulu perkara seperti ini. Bukan hendak cakap yang maksud penggunaan itu salah. Cuma kita perlu sentiasa berwaspada terhadap apa yang berlaku sekeliling kita. Semoga perkara seperti ini boleh menjadi renungan kepada kita semua.

Syafiq 007 said...

cube check kat kamus yahudi..

Abduh Nasseri said...

Ana x ckp bnde ni salah... dn ana x sokong sesape pon... Cume ana nk ckp yg jgn pecaye ckp org bulat2... Walau sapepon org yg ckp tu.. Kne selidik die punye kesahihan nye... Sbb ana pnah kne fitnah dgn org yg berilmu dan kuat pengaruhnye kt skola. Sume ust/ustzh suke die... Dan ana difitnah oleh org camni..Sape x panas klu kne fitnah tol x?... Jd, kpd syafiq dan anonymus2 diatas, klu nk tau artikel ni btol ke x, kaji sniri... Nnti klu org tnye, nta/nt leh jwb "ana da tgk kt ..... da... mmg btol bnde ni"....
Sekian....

syfiq... said...

ok. jazakallah

Syafiq 007 said...

tp bukan ke lagi baik menggunakan salam / assalamualaikum?? sebb kte lagi tau maksud die ape..drpd A'kum semekom dll tu.. mcm rosakkan bahasa arab plak tu... dh la b.arab tu b.syurga... hehe

abduhN said...

Ana x bniat utk bdebat... Cumenye... Klu kite ckp tu mcm x rosakkan bhs arab lak... Smekom.. Sekkom.. Smpi ade yg ckp celcom... skurang2nye klu kite ckp A'kum, kite bniat untuk beri salam kt org tu... Dan org tu xkn bc akum, sebaliknye die akan bace assalamu'alaikum....xtau la klu ade yg bc a'kum...

Anas Abd Jalil said...

Ana baca Akum. Ana baca mengikut suku kata. Kalau boleh nak eja satu-satu juga. Hehehe....

Syafiq 007 said...

tu la psl ana sarankn bagi "salam" atau assalamualaikum...
~lebih baik mencegah drpd mengubati~...sesuai ke peribahasa tu..????

Anas Abd Jalil said...

Tak sesuai langsung. Kalau yang ini sesuai. Alang-alang menyeluk perkasam, biar sampai ke pangkal lengan.

SumOne™ said...

Itu lagila x sesuai... Kalau ini PALING sesuai..
Biar putih tulang, Jangan putih mata...

syfiq... said...

anas pye lg ok.. weh, sumone sape argh??

SumOne™ said...

mmg anas nye lg ok...
Tp ana nye PALING ok..

Anas Abd Jalil said...

Nak beliau juga yang menang.

syfiq... said...

BIAR AR SUMONE MENANG. HABIS TU, NAK SAPE MENANG LAGI? ADUYAI... HIDUP SUMONE!!! *oversiooot*

ammar_lfc said...

hmmm....


klu korg sik tau lg kome yg kat atas tu menggantikan huruf2 yg tersembunyi... contohnyer...

ibu sdg M'AYAM ketupat.....


mcm mane korg bace bende tu...

1. m ayam
2. mengayam
3. meriam...


fikir2 kn la

Syafiq 007 said...

meriam, by far.