Come on form five, you can do it, more than, more than, you can do it, weella weella wella wella wello, we are the best, the very very best, come on let's do it, tingkatan lima, 2010, woo... ALLAHUAKBAR!! Yusho wa dare? Oretachi! Yusho wa dare? Oretachi! Yusho wa dare? Oretachi! Oretachi wa? Form Five! Oretachi wa? Form Five! Oretachi wa? Form Five! Takbir! ALLAHUAKBAR!

Saturday, December 29, 2012

Tadabbur Alam

Assalamualaikum :)



Bismillaahirrahmaanirrahiim.



Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (190) 
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka. (191) 
[Ali Imran, 3 : 190-191]

*sambungan doa di atas sehingga Ali Imran ayat 194.

Lihatlah alam. dan belajar.

contoh: tengok awan.
tengok sekali mungkin rasa kosong.
cuba tengok buat kali kedua, sambil mengaktifkan minda dengan berfikir;
"awan tu apa? fungsi dia? manfaat dia? ciri-ciri dia?" etc.
daripada berbagai-bagai persoalan tu, banyak kebesaran Allah yang kita dapat kenalpasti;
1. Allah Maha Besar. الكبيرAwan tu besaq kot. Penciptanya mestilah lagi besar.
2. Allah Maha Memberi Rezeki. الرزاق. Rezeki diturunkan melalui air hujan, yang turun daripada awan.
3. Allah Maha Pemurah. الرحمن. Bagi rezeki.
4. Allah Maha Bijaksana. الحكيم. Dia menciptakan awan dengan penuh hikmah.
5 dan seterusnya, isi sendiri. Banyak lagi baq hang!

Itu baru awan. Laut? Pokok? Air? Haiwan? Kita sendiri?

Allah... Hebat kan Allah?
Subhanallah.

Jadi, jika merasa bosan dan kekosongan, lihatlah alam ciptaan Allah, untuk melihat tanda-tanda kebesaran-Nya. His Sign is everywhere. Serius.

Kalau tengah tension, tengok langit, tengok alam semulajadi, mandi air terjun ke, best kan?
:)

tu je. Wassalam.

P/S: Gambar di atas, ketika Rehlah G12 di Tanjung Sedili, April 2011. Memori indah ;)

Sunday, July 1, 2012

Marah itu melemahkan

Bismillah.

Salam.

Alhamdulillah, semalam ana berpeluang mendengar talk daripada Prof. Dr. Muhaya di Masjid Jamek BBU, bertajuk "Indah di mata dekat di hati". Dalam talk ni, beliau banyak bercakap tentang cinta kepada Allah, juga mengenai hubungan dengan Allah. Dalam mengendali hubungan dengan pencipta, ada tiga benda yang kita kena jaga; rohani, emosi dan fizikal. Apabila rohani beres, insya-Allah emosi dan fizikal juga beres.

Bila rohani tak terjaga, emosi kita akan bermasalah dan selalu rasa nak marah-marah. Pernah rasa macam tu tak? Dan bila kita punya emosi tak terjaga, fizikal kita juga akan lemah. Contoh, kita tengah marah sangat-sangat dekat kawan kita sorang ni. Sekali pensyarah suruh kita buat assignment group dengan dia. Memang lah badan rasa berat je nak buat assignment sama-sama. Tak gitu?

credits: whitneybee's flickr.

Itulah keadaan di mana marah itu melemahkan. Bila marah, kerja kita akan tergendala. Rasa malas nak bergerak. Kadang-kadang, bila marah menguasai, akal jadi kurang waras dan boleh jadi, kita akan terus menghamburkan kata-kata kasar bagi melepaskan kemarahan. Nauzubillah. Ketika itu, marah dah menguasai, dan ternyata akal kita ketika itu lemah untuk melawan marah.

Sebab tu, bila kita rasa marah, kita kena segera ubati hati dan memaafkan. Ketika itu, jiwa akan terasa lapang. Bila tiada kemarahan, akal dapat berfikir dengan lebih waras.

Rasa nak marah lagi?

Bolehla ulangkaji semula hadis 16 (daripada kitab hadis 40, Imam Nawawi) yang kita pernah belajar waktu sekolah menengah dulu. Dah ada ilmu, amalkan :)

Hadith 16: Jangan Marah, Bagimu Syurga
Daripada Abu Hurairah r.a.: Bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi SAW: Berikan daku wasiat. Baginda bersabda: "Janganlah engkau marah." Lelaki itu mengulangi soalan itu beberapa kali. Baginda tetap bersabda: "Janganlah engkau marah."


Siapa hafal lagi sanad dan matan hadith ni dalam bahasa arab, memang tabik ah. Semoga istiqamah.

Jadi, macam mana nak atasi rasa marah ni?

  1. Istighfar
  2. Muhasabah diri
  3. Bersangka baik
  4. Berlapang dada dan memaafkan
  5. Cari hikmah di sebalik apa yang berlaku
  6. Ingat, kalau banyak marah, nanti cepat tua :P
  7. Ingat, kalau banyak senyum, awet muda.


Semoga terubat hati-hati kita.
Banyakkan berzikir, semoga jiwa kita subur dengan keimanan. Semoga cinta kita kepada Allah juga sentiasa subur.

dan, paling utama, senyumlah selalu. Insya-Allah segala emosi negatif akan berkurangan, sedikit demi sedikit.

don't worry be happy
Menurut kajian, manusia yang berfikiran positif lebih berpeluang untuk menjalani hidup yang lebih sihat dan bahagia.

Sekian, terima kasih :)

P/S: Peringatan buat diri dan semua. Semakin rasa macam dah matang, semakin tinggi ego, semakin rasa nak marah. Astaghfirullah al-adzim.
Aliya K

Wednesday, January 4, 2012

CERPEN: Bergantung pada Yang Satu



Surah al-Maidah dibaca penuh tartil tanpa melihat Al-Quran walaupun Al-Quran berada dalam genggamannya. Mengulang. Salah satu tugasan yang perlu dibereskan sebelum memperdengarkan bacaannya kepada guru hafazan esok.  Tiba-tiba, pintu dikuak laju. Terasa angin luar masuk menyusup ke mukanya. Terhenti bacaannya. Pandangannya tertumpu pada pintu yang terbuka luas.

“ Eh Umar, kau tahu tak budak asrama lain semua dah beli tiket bas! “ tercungap-cungap sahabatnya di muka pintu Dorm Yusuf Qardhowi.

“ Hah? Bila masa diorang pergi? “, 
 

“ Minggu lepas.”

“ Patutlah aku pelik kenapa senarai nama yang nak beli tiket tak sampai kat aku. “
 

“ Minggu lepas, warden kita, Ustazah Zuraidah minta senarai nama bagi sesiapa yang nak balik kampung minggu ni. Tapi masa tu kan kita pergi rumah ustaz Adi. Gara-gara nak siapkan banner majlis Aidil Adha jumaat ni. “
 

“Hok aloh...memang patut pun kita terlepas. Malam nilah kita keluar beli tiket.”
 

“Ok, aku maklumkan pada ustazah Zuraidah a.k.a Mama Ida kesayangan kita! Hahah. “ Amir Faheem berseloroh. Pintu ditutup rapat.

“Ceit! Nak juga panggil ‘mama’ tu.” Umar Asyraaf bermonolog sendirian. Tersengih dengan gelagat sahabatnya. Dia akui sahabatnya itu seorang yang riang dan pandai mengambil hati guru.   

Al-Quran dizip penuh cermat. Disandarkan dirinya pada sofa yang terletak di ruang tamu dormnya. Matanya dipejam mendapatkan ketenangan. Terbayang wajah ahli keluarganya. Tersenyum dia sendirian. Hampir setahun tidak pulang ke rumah. Kali ini pulangnya ke rumah, dia bertekad untuk menjadi Umar Asyraaf yang baru. Bukan lagi seperti dulu. Nafasnya dihela perlahan.

***
               Larkin, Johor. Tempat kebiasaan pelajar Ma’ahad Johor membeli tiket. Kali ini, mereka pergi berdua ditemani Ustaz Adi. Sebelum ini AJK Pengangkutan yang melaksanakan tugas ini.

“ Ish, ada lagi ke tiket? Aku takut dah habis. Nanti payah kalau tak balik rumah. Dah setahun tak balik rumah kot!. “

Amir Faheem menyatakan kerisauannya sambil memerhatikan deretan-deretan kedai yang menjual tiket bas. Mereka berjalan seiringan. Ustaz Adi menanti di dalam kereta.

           Umar Asyraaf hanya membisu. Dia membenarkan kata-kata sahabatnya. Pada masa yang sama, dia sangat mengharapkan satu peluang. Setiap detik, hatinya sering berkata-kata. Seolah bicaranya hanya dengan Allah. Bersungguh dia memohon dipermudahkan urusannya. Bukan mudah mendapatkan tiket tiga hari sebelum cuti perayaan. Kalau dapat pun harganya pasti melambung. Lagi pula rumah mereka terletak di Perlis. Sudah tentu lebih mahal.

            Setelah selesai, mereka berehat di bangku yang disediakan. Alhamdulillah akhirnya dapat dua tiket bas. Itupun tinggal dua yang terakhir. Harganya agak mahal dari yang mereka jangka. Amir Faheem hanya diam. Sesekali dia menjeling ke dalam dompetnya. Kosong. Duitnya habis hanya untuk  tiket itu semata.

“ Amir, kau lapar tak?” Amir hanya tersenyum apabila dilontarkan soalan tersebut.

“Huh? Em, tak pelah. Aku cuma penat.”
 

“Ala, jomlah! Bukan ke kau tak makan lagi dari tengah hari tadi? Aku tahu kau lapar kan? Tak apa, hari ini, aku belanja”

"Alaa...Umar. Tak payah la.."




"Apa ni? Kita kan sahabat?" Umar memaut bahunya. Tersenyum tenang.

Umar Asyraaf memang terkenal dengan sifat pemurahnya. Tidak pelik jika dia sentiasa dikelilingi senior dan juniornya.

***

“ Amir, cepat! Kita dah lambat ni!” Umar Asyraaf berteriak dari luar dorm.
 

“Ok, lagi sikit nak ‘packing’ barang ni!” Amir Faheem memberi isyarat. 

Sesampai di Larkin, Amir Faheem melihat jam tangannya. Riak wajahnya terkejut.

“Umar cari nombor bas jom! Sekarang dah pukul 5.15 petang. Lagi 15 minit bas nak gerak.”
 

“Tapi aku tak solat Asar lagi!”
 

“Aku pun. Ala, solat dalam bas je.”

“Tak boleh, selagi ada masa,  kita solat kat surau dululah. Insya-Allah, cukup masa 15 minit tu.”

“Tapi…bas…” dahinya berkerut. Kerisauan jelas di wajahnya. Sesekali matanya melirik ke arah deretan bas dan ke arah Umar.
 

“Amir, solat dulu ya…”  Umar memotong kata-katanya .Bahunya disentuh lembut.  Tiada langsung tanda-tanda emosi. Amir Faheem hanya tunduk. Akur dengan tindakan sahabatnya.

         Dengan segera mereka pergi ke surau. Jauh di sudut hati Umar, memang wujud rasa bimbang, Dikala saat sebegini siapa yang tidak bimbang. Hanya satu sahaja cara mengatasi rasa gundahnya. Dia harus tenang dalam segala hal. Serahkan segalanya pada Allah.

“ Wahai orang-orang yang beriman! Penuhilah seruan Allah dan Rasul, apabila dia menyerumu kepada sesuatu yang memberi kehidupan kepadamu, dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah membatasi antara manusia dan hatinya dan sesungguhnya kepada-Nyalah kamu akan dikumpulkan”   [Al-Anfal:24]

Dengan pantas Amir Faheem membuka pili air untuk mengambil wudhu’. Tindakannya tergesa-gesa. Hatinya masih resah. Memikirkan kesempatan masa yang ada. Sempatkah aku kejar bas ni? Sedaya upaya di mengkhusukkan diri dalam ibadahnya tapi dia tewas lantaran fikirannya bercelaru. Setiap rukun solatnya umpama perkiraan 15 saat lamanya. Laju tahap giga. Mulutnya laju terkumat-kamit. Entah bacaannya tartil atau tidak. Entah bagaimana pula penilaian Yang Esa di akhirat kelak.

Umar Asyraaf menunaikan solat asar dengan penuh khusyuk. Setiap gerak-gerinya dirasakan seolah Allah benar-benar ada dihadapannya. Seratus peratus penuh penyerahannya kepada Ilahi. Redha dengan apa yang berlaku selepas ini.  Saat itulah dirasakan kebergantungan pada Allah yang sebenar-benarnya. Selesai memberi salam, masih lagi menyempatkan diri berzikir dan berdoa. Hanya sekadarnya.

Amir Faheem menanti di luar pintu solat. Siap berkasut lagi. Pandangannya tertumpu pada sahabatnya itu.  Khusyuk dalam setiap rukun solatnya. Sempurna. “Umar, aku peliklah dengan kau. Rilek je. Dalam keadaan genting macam ini pun kau masih sempat berdoa?”, hatinya berbisik.

***

“Umar! Cepat weh!! Lagi satu minit 30 saat bas nak gerak! ”

“Ya..Ya… sabar! Aku tengah ikat tali kasut ni!” Umar bergerak pantas.

“Satu minit, 20 saat!” Amir Faheem memerhatikan jam tangannya sambil berlari setempat.

“Ish, agak-agak la. Tak payahlah buat countdown!”

“Haha, saja aku nak hilangkan ketenangan kau. Suka tengok muka kau cuak. Sweet…”
Pandangan Umar tajam ke arah Amir Faheem. Senyuman sinis menggaris pada raut wajahnya. Amir Faheem bersedia membuka langkah. Dia dapat mengagak tindak balas sahabatnya.
 

“Amir! Kau ni kan…!” Bingkas Umar bangun dan mengejarnya.
 

“Hahaha! Aku dah agak kau akan kejar aku. Okeylah, kita buat marathon. Kejar bas sama-sama, jimat sikit masa! Haha, pandai juga aku memanipulasikan kau ek?” seloroh Amir mengenakan Umar yang mengejarnya dari belakang.
 

“Kurang asam punya kawan, habis tali kasut aku terbuka!” 

Umar melihat tali kasutnya yang terlerai dari ikatannya. Sekuat hati dia berlari mendapatkan Amir. Tiba-tiba perasaan bahagia mulai terbit. Berlari berkejaran dengan rakannya benar-benar mengimbau nostalgia di zaman sekolah rendah. Tak puas hati. Kejar. Akhirnya bergaduh. Tapi kini sudah berbeza.

“Siapa sampai dulu, dia menang!” Sempat Amir mengenakan syarat.
 

“Tak ada masalah, kawan!” lagak Umar sambil mengenyitkan mata kirinya. 

Berat beg di belakang langsung tak dihiraukan. Fokus mereka, sampai ke tempat tujuan. Sesekali Umar mendahului Amir. Begitu juga sebaliknya. Mana tidaknya, mereka berdua merupakan atlet sukan di sekolah. Akhirnya, kaki Amir mendahului jejak di atas tangga bas Transnasional, Mereka berdua tercungap-cungap. Tangan Amir berpaut pada besi pintu bas. Umar pula membongkokkan diri di belakang Amir. Mereka berpandangan sesama sendiri. Ketawa kecil dengan ragam masing-masing. Walaupun penat, tapi lega. Bas masih belum bertgerak.  

“Alhamdulillah, bas tak gerak lagi” Amir memulakan bicara sambil meletakkan begnya di ruangan atas.

“Alhamdulillah kewajipan didahulukan, hati pun tenang kan?” Umar tersenyum. Pandangannya dilontarkan ke luar tingkap.

Amir Faheem terdiam seketika. Teringat akan kelakuan sahabatnya ketika solat tadi. Dalam tempoh 15 minit memang cukup sebenarnya. Segera dicapai Al-Quran dari dalam beg. Mencari tanda berhenti bacaan sebelumnya. Matanya terus tertumpu pada satu ayat.

“ ..... Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan-Nya. Sungguh Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu.”             
                                                                                                                                                         [65:3]

Tersenyum dia sendirian.  Kalau tidak didahulukan kewajiban, boleh jadi, berlaku macam-macam  kemungkinan.  Kali ini dia benar-benar merasa. Seolah sahabatnya itu adalah perantara, antara dirinya dan Dia.

Hatinya tenang. Tidak seperti sebelumnya. Ada sahaja waktu solat tidak terlaksana. Kejadian tadi benar-benar membuat dirinya berfikir. Kebergantungan pada Allah perlu ada, tak kira dimana kita berada.