Come on form five, you can do it, more than, more than, you can do it, weella weella wella wella wello, we are the best, the very very best, come on let's do it, tingkatan lima, 2010, woo... ALLAHUAKBAR!! Yusho wa dare? Oretachi! Yusho wa dare? Oretachi! Yusho wa dare? Oretachi! Oretachi wa? Form Five! Oretachi wa? Form Five! Oretachi wa? Form Five! Takbir! ALLAHUAKBAR!

Wednesday, January 21, 2015

Kenapa Muzik?

Kenapa muzik? Kenapa bukan debat? Bukan sukan? Bukan badan beruniform dan sebagainya?

Entri ini ialah entri tulisan sendiri dan bukan dicetak dari mana-mana. Saya menulis entri ini sebelum bertolak semula ke UIA Gombak untuk menyambung latihan muzik.

Muzik seringkali dikaitkan dengan aktiviti kotor, dadah, arak, dan pencampuran jantina. Saya sudah serik dengan semua tohmahan prejudis terhadap muzik. Namun, saya masih rajin menerangkan segala kebaikan tentang muzik ini.

Kenapa Muzik?

Muzik Melatih Minda Kreatif dan Aktif Sejak Hari Pertama
Dulu aku (since monolog kebiasaannya guna aku, aku lebih selesa menggunakan aku) pernah jadi cikgu muzik di Yamaha Music Centre Sdn. Bhd. berdekatan dengan rumah dalam subjek gitar klasikal dan dram. Aku perhati, lebih daripada 80% pelajar muzik di sekolah itu memperoleh keputusan yang lebih cemerlang dalam peperiksaan berbanding mereka yang biasa.
Memanglah ramai yang tidak mempelajari muzik boleh score lagi dahsyat kan, tapi, aku baru dapat cerita pasal senior aku di UIA yang bermain keyboard dan piano dalam band kami. Beliau bermain accordion sejak kecil, seawal umur 6 tahun ketika keluarga beliau menetap di Mesir dahulu. Hasilnya, telinga beliau sungguh tajam dan boleh bermain apa-apa sahaja lagu yang baru sahaja didengarinya.
Tambahan lagi, beliau merupakan seorang pelajar yang menuntut Aerospace Engineering di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan menamatkan pelajarannya pada usia semuda 23 tahun. Aerospace engineering kat UIA memang antara kursus yang orang pandang tinggi sebab... UIA susah. Hahahahaha. Ha ah UIA susah.
Tambahan kepada itu, credit hour setiap semesternya tidak pernah kurang daripada 20 (ini sesuatu yang asing bagi pelajar engineering di UIA sebab UIA banyak subjek tambahan). Antara bukti kebijakan beliau ialah beliau graduate dengan namanya tertera di papan Dean's List.

A: Muzik haram doh.
B: Kalau muzik haram, cuba azan tak berlagu, baca al-Qur'an tanpa alunan, nasyid kita ganti dengan sajak je.

Disiplin, Selain Badan Beruniform
Kami dalam kumpulan muzik bukan bermain muzik untuk suka-suka ataupun atas dasar minat semata-mata. Kami mendapat latihan daripada cikgu kami yang juga merupakan penggubah lagu untuk pemuzik Istana Budaya (IB) dan Orkestra Tradisional Malaysia (OTM). Oleh itu, kami disuap dengan lagu-lagu dan muzik tradisional Melayu yang kaya dengan irama dan melodi serta pengajaran yang sangat berkait dengan hidup.
Dalam muzik, kami perlu bermain mengikut tempo yang ditetapkan oleh ahli perkusi ataupun pemain dram, dan kami perlu bermain mengikut "pitch" atau "key" yang seragam supaya tidak berbunyi sumbang. Nampak macam senang, tapi cuba kita tengok persembahan muzik secara langsung, kalau ada penyanyi terpele'ot suaranya, mesti kita macam "erk!"
Dalam masa rehat sebelum melangkah ke lagu yang seterusnya, kami dilatih untuk diam dan tidak membunyikan alat muzik kami langsung. Dengan melanggar adab ini, majlis yang sedang dilangsungkan boleh mengalami kekacauan bunyi.
Kami kadang-kadang waktu cuti balik awal macam pelajar PALAPES dan sebagainya, pergi ke pusat latihan seawal 8 pagi untuk memulakan latihan. Siapa kata berkawad je kena bangun awal?

Q: Kenapa kau beli gitar banyak-banyak? Tak cukup ke satu?
A: Kenapa orang dah ada satu kamera beli lagi kamera lain? Beli lagi lens lain banyak-banyak?

Budaya Luar
Muzik ialah budaya. Kenapa kalau kita dengar orang petik gambus, kita tahu itu lagu Arab? Sebab itu budaya Arab.
Kenapa kalau ada sitar dimainkan, kita tahu itu muzik dari India? Sebab filem-filem Hindustan pun telah mendedahkan kita kepada budaya negara mereka.
Dengan muzik, saya juga telah mempelajari bahawa segala nota-nota muzik moden yang kita dengar pada hari ini diasaskan oleh orang Arab yang bermain gambus pada awal lagi. Sewaktu Eropah menakluk dunia, mereka mencipta semua "scale" muzik orang Arab dan memberikan nama baru mengikut nama bahasa-bahasa di Eropah, seperti Aeolian, Phrygian, Ionion, Lydian, Locrian, dan beratus lagi.
Dengan muzik, saya mengenali adab setiap kaum dalam dunia. Contohnya, lagu-lagu yang dimainkan oleh orang Arab kebanyakannya sedih dan mellow, in contrast, lagu-lagu yang dimainkan oleh orang barat berbunyi gembira. Ini semua dapat diselidik semula melalui teori muzik.

Fakta:
Alunan bacaan kitab-kitab suci dan selawat dialunkan mengikut lagu-lagu gambus yang sudah lama digubah. Hal ini kerana gambus telah lama wujud sebelum penurunan al-Qur'an.
Tekan pautan ini untuk contoh lagu gambus.

Silaturahim
Antara faktor-faktor paling penting dalam pembikinan muzik yang harmoni ialah hubungan sesama pemuzik. Bayangkan pemain dram dan pemain gitar bergaduh ataupun bermasam muka. Tak jadi apa-apa entah lagu yang dimainkan.
I learnt building chemistry in a hard way. Semua orang mempunyai ilmu masing-masing dan susah untuk terima ilmu baru, semua orang pun. Bak kata senior saya, ego seorang pemuzik sangatlah tinggi, sehingga boleh melawan cakap seorang gurunya.
Dan tidak dilupakan, muzik menambah kawan baru dari dunia sendiri dan juga dunia luar. Perbezaan antara mendengar muzik dan belajar muzik pada saya ialah mengasingkan antara seorang "idola" secara buta dan seorang "cikgu" mahupun secara langsung atau tidak. Kami pergi menonton permainan muzik bukan untuk pemainnya yang kacak-kacak ataupun comel, tapi untuk ilmunya yang ditampilkan dalam permainannya.

Sejarah dalam Dunia Ilmuwan Islam
Dalam bacaan saya, teori muzik banyak disumbangkan oleh ilmuwan Islam dan untuk memetik satu nama, beliau ialah Abu Al-Nasr' Al-Farabi. Beliau mempunyai satu kitab tebal yang menceritakan muzik dengan penuh keajaiban.
Lihat rajah di atas. Ini ialah "music staff" untuk menempatkan nota-nota muzik yang dibaca oleh pemuzik. Mengikut seorang pelajar muzik UiTM Shah Alam yang merupakan abang bassist kumpulan kami, lima garisan ini dibuat bersempenakan lima rukun Islam. Wallahu a'alam.

Dan beliau juga menceritakan kepada saya, alat muzik pertama yang dicipta merupakan gambus oleh cucu nabi Adam. Pembuatan gambus diilhamkan oleh saudaranya yang mati, (of course manusia). Sebab itu semua gitar sampai sekarang ada kepala, leher, dan badan.
Pada zaman kejatuhan Islam, orang Eropah, namely Spain, telah mengambil gambus ini dan menambah dawai besi yang dipanggil fret, dan oleh itu, muncullah gitar.
Abu Al-Nasr' Al-Farabi juga telah menggunakan kaedah terapi muzik pada zamannya untuk merawat pesakit-pesakit mental dan hati.
__________________________________________________________________________________

Kesimpulan
Sebenarnya banyak lagi kebaikan dalam pelajaran muzik, tak kira formal ataupun tidak. Nak tulis banyak sangat kot. Contohnya, imaginasi seseorang boleh menjadi sangat aktif apabila mendengar muzik dan hal ini boleh membantu dalam pelajaran yang memerlukan daya pemikiran yang cerdas, seperti fizik, matematik, dan sebagainya.
Banyak kajian yang dilakukan oleh orang barat terhadap pendengar (sahaja) dan pelajar muzik, dan perbandingan telah dibuat and for sure, a musician's brain works extra active than any ordinary person.

I'm not persuading you to learn music. Entri ini ditulis untuk berkongsikan pandangan dan pengalaman saya dalam ilmu muzik. So far, muzik banyak membantu saya dalam kehidupan berbanding menyusahkan.

Yang penting niat dan cara yang betul.

'If I were not a physicist, I would probably be a musician. I often think in music. I live my daydreams in music. I see my life in terms of music.' - Albert Einstein

No comments: